Cele szkolenia:
Lean Six Sigma jest najbardziej skuteczną metodyką doskonalenia procesów, która pozwala uzyskać spektakularne rezultaty w zakresie podnoszenia jakości produktów i świadczonych usług, redukcji kosztów złej jakości (COPQ), obniżki kosztów realizacji procesów, podnoszenia satysfakcji klientów. Lean Six Sigma jest połączeniem zalet dwóch filozofii zarządzania jakością - Six Sigma ukierunkowanej na redukcję zmienności oraz Lean Manufacturing ukierunkowanej na odchudzanie procesów ze zbędnych działań i eliminowanie źródeł wszelkiego marnotrawstwa.
Głównym celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom wiedzy z zakresu metodyki Lean Six Sigma oraz cyklu doskonalenia DMAIC (Define - Zdefiniuj, Measure - Zmierz, Analyse - Analizuj, Improve - Usprawnij, Control - Skontroluj) a także narzędzi doskonalenia procesów na poziomie Black Belt. Uczestnicy poznają przydatne narzędzia jakościowe, metody i narzędzia statystyczne jak również zdobędą praktyczną wiedzę z zakresu zarządzania zmianą, zarządzania projektem oraz zarządzania zespołem projektowym.
Black Belt to kluczowa rola w programie wdrożenia Lean Six Sigma jak również we wszelkich programach zarządzania jakością oraz doskonalenia procesów. Black Belt to osoba, która posiada duże doświadczenie biznesowe, jest liderem i inicjatorem zmian oraz kierownikiem projektów usprawniających. Black Belt winien biegle posługiwać się w praktyce narzędziami Lean Six Sigma oraz potrafić tą wiedzę w sposób przystępny przekazywać innym członkom organizacji. Black Belt prowadzi kluczowe dla organizacji projekty usprawnień w procesach dla których wartość korzyści z usprawnienia procesu przekracza zwykle kwotę 1 mln $.
Black Belt to również coach oraz mentor wspierający Green Belts w ramach prowadzonych przez nich projektów. To również typowy kierownik projektu (Project Manager) potrafiący sprawnie zarządzać projektem oraz zespołem projektowym w ramach istniejących ograniczeń zasobowych, czasowych oraz realizowanego zakresu projektu.
Opis szkolenia:
W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się:
1. czym jest zarządzanie procesami i dlaczego jest kluczowe dla ciągłego doskonalenia funkcjonowania przedsiębiorstwa?
2. jak skutecznie wprowadzać usprawnienia w organizacji?
3. jak prawidłowo zdefiniować projekt usprawniający?
4. jak prawidłowo zbudować zespół projektowy?
5. jak skutecznie zarządzać zespołem projektowym?
6. jakie narzędzia wykorzystać żeby usprawnić pracę zespołu projektowego?
7. jak zbudować harmonogram projektu i określić jego ścieżkę krytyczną?
8. jak zdiagnozować i usunąć źródła problemów i wąskie gardła w procesie?
9. jak wykorzystać pracę zespołową do rozwiązywania problemów biznesowych?
10. jak identyfikować ryzyka w projekcie i im zapobiegać?
11. jak praktycznie zastosować poszczególne poznane narzędzia jakościowe?
12. jak wykorzystać zaawansowane narzędzia statystyczne do doskonalenia procesów?
13. w jaki sposób na etapie projektowania rozwiązania unikać błędów ujawniających się po wdrożeniu?
14. w jaki sposób podnosić jakość procesu oraz zmniejszać koszty jego realizacji?
15. jak zbudować skuteczny system ciągłego doskonalenia procesów przedsiębiorstwa?
16. jak zbudować i utrzymać system ciągłego doskonalenia w przedsiębiorstwie?
Materiały szkoleniowe:
Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe obejmujące 850 stron i zawierające: wykład, słownik pojęć, literaturę, przykłady, ćwiczenia oraz studia przypadków. Uczestnicy otrzymują również gotowe formularze, pomagające zastosowanie poszczególnych narzędzi.
Czas trwania szkolenia:
Szkolenie trwa szesnaście dni szkoleniowych - w sumie 128h. Szkolenie łączy w sobie formułę wykładu oraz warsztatów praktycznych, w trakcie których uczestnicy poznają teorię, analizują studia przypadków, wykonują ćwiczenia praktyczne i na tej podstawie przy wsparciu trenera przygotowują rozwiązanie jednego problemu istotnego dla ich przedsiębiorstw. Praca nad rozwiązaniem konkretnego problemu zgodnie z procesem DMAIC jest częścią szkolenia i warunkiem certyfikacji uczestnika.
Szkolenie składa się z ośmiu modułów. Każdy z modułów obejmuje odpowiednio 2 dni szkoleniowe.
Szkolenie jest realizowane w formule praktycznych warsztatów i ćwiczeń pozwalających uczestnikom zastosowanie w praktyce przedstawionej teorii. Uczestnicy w ramach szkolenia pracują nad własnym projektem , w którym wykorzystują przy wsparciu trenera poznane narzędzia i metody przy rozwiązywaniu rzeczywistego problemu w ich organizacji. W trakcie szkolenia uczestnicy poznają podstawowe narzędzia jakościowe oraz statystyczne (Excel oraz Minitab).
Każdy z uczestników po zakończeniu szkolenia i zaliczeniu końcowego egzaminu otrzymuje certyfikat uczestnictwa. Osoby zainteresowane uzyskaniem certyfikatu Black Belt muszą wdrożyć rozwiązanie dwóch zidentyfikowanych problemów w swoim przedsiębiorstwie w pełnym cyklu DMAIC. Następnie na podstawie przekazanych przez uczestnika materiałów dokumentujących zrealizowanie projektów usprawniających wydawany jest nieodpłatnie certyfikat.
Adresaci szkolenia:
Kierownicy wysokiego i średniego szczebla zarządzania, Eksperci Procesowi, Inżynierowie i Analitycy Procesów, Project Managerowie, Pełnomocnicy ds. Jakości, osoby zarządzające i usprawniające procesy, osoby odpowiedzialne za wdrożenie programu jakości w Firmie.
Trener:
Certyfikowany Master Black Belt z kilkunastoletnim doświadczeniem praktycznym
Ogólny plan szkolenia:
Sesja 1
- Geneza Lean Six Sigma
- Pojęcie procesu i istota podejścia procesowego w zarządzaniu
- Zarządzanie procesami - geneza i istota podejścia
- Procesy w przedsiębiorstwie
- Role w organizacji w ramach systemu zarządzania procesami
- Lean Six Sigma na tle innych systemów zarządzania
- Korzyści z zastosowania narzędzi Lean Six Sigma
- Klient procesu i orientacja na klienta
- Proces DMAIC
- Zarządzanie zmianą w przedsiębiorstwie i kluczowe role (Project Manager, Sponsor itd.)
- Rola Black Belts w organizacji
- Priorytetyzacja projektów i zarządzanie portfelem projektów
- Tworzenie zespołu projektowego
- Typy zespołów oraz ich ograniczenia
- Kluczowe role w zespole projektowym
Sesja 2
- Cykl życia zespołu
- Komunikacja w zespole projektowym
- Motywowanie członków zespołu projektowego
- Tworzenie dokumentacji projektowej (Project Charter)
- Analiza kosztów i korzyści (CBA - Cost Benefis Analysis)
- Pozyskiwanie głosu klienta (VOC - Voice of the Customer) oraz wymagań klienta (CTQ - Critical to Quality)
- QFD - Quality Function Deployment oraz modelu Kano
- Filozofia Lean Management
- Pojęcie strumienia wartości
- Mapowanie procesu w praktyce
- Mapowanie strumienia wartości (Value Stream Mapping)
- Drzewo CTQ/proces
- Definiowanie miar dla CTQ
- Typy danych i ich ograniczenia
- Podstawowe pojęcia i wzory statystyczne
Sesja 3
- Tworzenie systemu pomiarowego procesu
- Plan zbierania danych (Data Collection Plan)
- Zarządzanie procesami a filozofia Lean Six Sigma
- Zarządzanie czasem w projekcie
- Zarządzanie interesariuszami
- Tworzenie planu projektu i zmonitorowanie realizacji
- Typy rozkładów danych i ich cechy
- Obliczanie prawdopodobieństwa zdarzeń
- Zasady próbkowania statystycznego
- MSA - analiza systemu pomiarowego w praktyce - dane dyskretne i ciągłe
- Mapowanie i analiza strumienia wartości (Value Stream Mapping)
- Analiza graficzna danych
- Identyfikacja głównych źródeł marnotrawstwa w procesie (muda)
- Zastosowanie FMEA (Failure Mode and Efect Analysis)
- Identyfikacja przyczyn zmienności
Sesja 4
- Ocena zdolności procesu dla danych dyskretnych
- Ocena zdolności procesu dla danych ciągłych
- Identyfikacja przyczyn zmienności
- Benchmarking
- Diagram Ishikawy (Fish bone), 5WHY oraz zastosowanie analizy Pareto.
- Zastosowanie FMEA (Failure Mode and Effect Analysis)
- Identyfikacja przyczyn zmienności - Minitab
- Analiza zależności pomiędzy zmiennymi - Minitab
- Podstawowe testy statystyczne - przegląd
- Analiza regresji, regresja wielu zmiennych, regresja logistyczna
- Analiza zależności pomiędzy wieloma zmiennymi (Multivariate tools)
- Analiza danych atrybutowych
- Parametryczne testy statystyczne
- Nieparametryczne testy statystyczne (Mood's Median, Levene's test, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney)
- Ustalenie celu dla usprawnień
Sesja 5
- Zarządzanie interesariuszami
- Tworzenie i zarządzanie harmonogramem
- Zarządzanie ryzykiem projektu
- Monitorowanie zaawansowania realizacji projektu
- Ocena efektywności pracy zespołu projektowego
- Rozwiązywanie konfliktów
- Przydatne narzędzia decyzyjne w pracy zespołowej
- Zasady projektowania eksperymentów (DOE - Design of Experiment)
- Rodzaje DOE i ich zastosowanie
- Zasady projektowania eksperymentów (DOE - Design of Experiment)
- Rodzaje DOE i ich zastosowanie
- Ustalenie tolerancji operacyjnych
- Eliminacja marnotrawstwa
- Pull production, Takt time, balansowanie procesu
- Heijunka i Jidoka
- Kanban
Sesja 6
- SMED, TPM
- 5 S oraz Gra 5 S
- Mistake Proofing
- Teoria ograniczeń - wprowadzenie (Theory of Constraints - TOC)
- Podstawowe narzędzia TOC i korzyści z zastosowania
- Mistake Proofing
- Taguchi Robust design
- Design for Six Sigma - DFSS - framework i kluczowe narzędzia
- Pomiar zdolności procesu usprawnionego
- Karty kontrolne (dane atrybutowe i dane ciagłe) - zastosowanie, wdrożenie i kalibracja
- Monitorowanie procesu i Plan Kontroli
- Projektowanie dashboardu
- Balanced ScoreCard
- Utrzymanie i rozwój systemu ciągłego doskonalenia
- Raportowanie danych w ramach systemu zarządzania procesami w firmie
- Test sprawdzający wiedzę
Termin i lokalizacja
Lean Six Sigma Black Belt online
Sesja 1: 30-31 marzec 2022
Sesja 2: 11-12 kwiecień 2022
Sesja 3: 21-22 kwiecień 2022
Sesja 4: 28-29 kwiecień 2022
Sesja 5: 19 – 20 maja 2022
Sesja 6: 7 – 8 czerwiec 2022
Sesja 7: 21 – 22 czerwiec 2022
Sesja 8: 4 – 5 lipiec 2022
Czas trwania: 16 dni
ONLINE
Lean Six Sigma Black Belt
Sesja 1: 10 - 11 maja 2022
Sesja 2: 24 - 25 maja 2022
Sesja 3: 1 - 2 czerwiec 2022
Sesja 4: 9 - 10 czerwiec 2022
Sesja 5: 21-22 czerwiec 2022
Sesja 6: 4 - 5 lipiec 2022
Sesja 7: 2 - 3 sierpień 2022
Sesja 8: 16 - 17 sierpień 2022
Czas trwania: 16 dni
Warszawa
Lean Six Sigma Black Belt online
Sesja 1: 10 - 11 maja 2022
Sesja 2: 24 - 25 maja 2022
Sesja 3: 1 - 2 czerwca 2022
Sesja 4: 9 - 10 czerwca 2022
Sesja 5: 21-22 czerwca 2022
Sesja 6: 4 - 5 lipiec 2022
Sesja 7: 2 - 3 sierpnia 2022
Sesja 8: 16 - 17 sierpnia 2022
Czas trwania: 16 dni
ONLINE
Lean Six Sigma Black Belt
Sesja 1: 28 - 29 czerwca 2022
Sesja 2: 14 - 15 lipca 2022
Sesja 3: 25 - 26 lipca 2022
Sesja 4: 4 - 5 sierpnia 2022
Sesja 5: 18 - 19 sierpnia 2022
Sesja 6: 5 - 6 września 2022
Sesja 7: 19 - 20 września 2022
Sesja 8: 6 - 7 października 2022
Czas trwania: 16 dni
Warszawa
Lean Six Sigma Black Belt online
Sesja 1: 11 - 12 sierpnia 2022
Sesja 2: 22 - 23 sierpnia 2022
Sesja 3: 1 - 2 września 2022
Sesja 4: 12- 13 września 2022
Sesja 5: 3 - 4 października 2022
Sesja 6: 27 - 28 października 2022
Sesja 7: 17 - 18 listopada 2022
Sesja 8: 30 listopada- 1 grudnia 2022
Czas trwania: 16 dni
ONLINE
Lean Six Sigma Black Belt
Sesja 1: 26 - 27 września 2022
Sesja 2: 13 - 14 października 2022
Sesja 3: 24 - 25 października 2022
Sesja 4: 7 - 8 listopada 2022
Sesja 5: 28 - 29 listopada 2022
Sesja 6: 13 - 14 grudnia 2022
Sesja 7: 4 - 5 stycznia 2023
Sesja 8: 17 - 18 stycznia 2023
Czas trwania: 16 dni
Warszawa
Lean Six Sigma Black Belt online
Sesja 1: 10 - 11 października 2022
Sesja 2: 20 - 21 października 2022
Sesja 3: 3 - 4 listopada 2022
Sesja 4: 14 - 15 listopada 2022
Sesja 5: 28 - 29 listopada 2022
Sesja 6: 13 - 14 grudnia 2022
Sesja 7: 4 - 5 stycznia 2023
Sesja 8: 17 - 18 stycznia 2023
Czas trwania: 16 dni
ONLINE
Lean Six Sigma Black Belt
Sesja 1: 9 - 10 listopada 2022
Sesja 2: 24 - 25 listopada 2022
Sesja 3: 5 - 6 grudnia 2022
Sesja 4: 19 - 20 grudnia 2022
Sesja 5: 11 - 12 stycznia 2023
Sesja 6: 30 - 31 stycznia 2023
Sesja 7: 14 - 15 lutego 2023
Sesja 8: 27- 28 lutego 2023
Czas trwania: 16 dni
Warszawa
Lean Six Sigma Black Belt online
Sesja 1: 15 - 16 grudnia 2022
Sesja 2: 9 - 10 stycznia 2023
Sesja 3: 23- 24 stycznia 2023
Sesja 4: 2 - 3 luty 2023
Sesja 5: 21 - 21 luty 2023
Sesja 6: 9 - 10 marca 2023
Sesja 7: 20- 21 marca 2023
Sesja 8: 3 - 4 kwietnia 2023
Czas trwania: 16 dni